dilluns, 15 de juny del 2015

Gemma Martínez: «A casa meva no sabia la manera d'ensenyar anglès als meus fills, així que vam començar a fer una cosa que anomenàvem English Day»

Gemma Martínez i Raquel Feliu, professores d'anglès de l'INS Monturiol, van crear un projecte anomenat English Time que consisteix a parlar un dia a la setmana en anglès. En aquesta entrevista la Gemma ens explica com s'ha desenvolupat el projecte i quines expectatives té amb vistes al curs vinent.


Gemma Martínez i Raquel Feliu, les professors d'anglès que coordinen l'English Time

Com va sorgir la idea?
La idea va ser meva i va sorgir arran del fet que a casa, amb els meus fills, no sabia la manera de ensenyar-los a parlar anglès. De tant en tant fèiem coses, llegíem, però no tenia resultat. Aleshores vam començar a fer una cosa que anomenàvem English Day: els dijous parlàvem tot el dia en anglès i fèiem activitats com ara un English Breakfast. Em van començar a venir nens a casa fer l’English Day, però no entenien res. A hores d’ara els meus fills no parlen anglès, però sí que m’entenen bastant bé. I a partir d’aquí ho vaig explicar a la Raquel i vam decidir que ho podríem intentar de fer a l'institut.

Vas acudir a la Raquel com podries haver acudit a un altre professor, o no? 
Vaig acudir a la Raquel perquè ja era el segon any que era al Monturiol. La professora que tenia més a prop era la Raquel, era qui més coneixia, amb qui més em relacionava. Jo sabia que sola no me’n podia sortir. Ho vaig comentar a la Raquel, i ella em va dir: "Mirem-ho".

El nom que heu posat al projecte, English Time, d’on ve? 
En principi en volíem dir English Day, perquè a casa, amb els meus fills, n'havia dit així, però es veu que hi ha un altre projecte, a primària, que es diu d'aquesta manera. Com que aquest nom ja existia, va ser idea de la Raquel posar-li English Time; així ho lligàvem amb el típic Tea Time anglès, que fan a les cinc de la tarda.

I el logotip què significa? Qui el va dissenyar? 
El logotip ens el va dissenyar la Sara Salip, la professora de dibuix del centre. És una tetera molt anglesa, perquè, com he dit, el projecte es diu English Time en honor al Tea Time anglès. La tetera té el típic mostatxo anglès i aquest monocle que porten els anglesos en senyal que són molt “gentlemen”, educats.

Els va agradar la idea, als alumnes? 
Al principi estaven una mica espantats, perquè es pensaven que no entendrien les assignatures que farien en anglès, però l’any passat, que va ser el primer any, va ser tot un èxit. Ells veien que a l’hora d’anglès fèiem coses molt diferents i els engrescàvem molt fent projectes, treball manipulatiu. I també a les altres assignatures, sobretot a ciències naturals i tecnologia amb la Sara Pla i la Maria Martínez, que són unes entusiastes del projecte. I després va passar una cosa molt curiosa: ens vam trobar amb alumnes que no se’ls donaven bé les altres assignatures, però sí se’ls donava molt bé l’anglès, i a partir d'aleshores les altres matèries van començar-los a agradar. Al principi els feia por, però després em van demanar si ho podríem tornar a fer a 3r d'ESO.
  
L’any passat es feia com aquest any, a gairebé tot l’Alt Empordà, o només es va fer al Monturiol? 
Només es feia aquí, perquè es va inventar aquí i només ho fèiem nosaltres com a prova pilot, però després les valoracions, tant dels alumnes com dels professors, les famílies i la direcció del centre, van ser positives. Aleshores, aquesta idea que teníem, vam anar a explicar-la als Serveis Educatius de l’Alt Empordà. La proposta els va encantar, s'hi van entusiasmar i ens van demanar que ho expliquéssim a tots els instituts. Vam fer dues o tres reunions i dels dotze o tretze instituts que hi ha a la comarca, sis, i amb nosaltres set, van acceptar fer l’English Time.

Ja que es fa a gairebé tot l’Alt Empordà, penseu expandir-lo en un futur? 
Sí, però això dependrà del ressò que tingui el projecte. Hi ha professors d’anglès d’altres comarques que ja ens han demanat què s’havia de fer perquè els interessava el projecte, i això fins i tot l’any passat. Aquest és el primer any que es fa a molts instituts, i ara al final hem de valorar com ha anat.

Heu guanyat algun premi o sortit en algun diari o revista? 
Sí, “ara estem en la cresta de la onada”. Vam fer la Masterclass, que es la celebració de final de curs. L’any passat ens va publicar un article una editorial que es diu Graó, que té una revista internacional. Ens va demanar un article i el van publicar. Aquest any també hem sortit diverses vegades al Setmanari Empordà de Figueres. Cada mes fan una secció d'educació i nosaltres hi publiquem un enigma, l'“English Time Enigma”, que és com el “Mistery of the Week” que fan els alumnes a classe. Ens hem presentat als premis Pallach, i no els hem guanyat, però sí que vam guanyar un premi de la Unesco anomenat Linguapax.


La Gemma Martínez i en Tito Barba, l'autor d'aquesta entrevista

Fa poc vau fer la Masterclass. Teniu pensat fer més esdeveniments com aquest? 
La Masterclass tenia una finalitat: volíem portar l’aula al carrer i que la gent veiés què fèiem durant l’hora d’English Time, que era fer una classe en anglès. En un principi s’havia de fer a plaça Catalunya, perquè tots els ciutadans de Figueres ens poguessin veure, però dos dies abans ens van reubicar al pavelló per un error administratiu. Es va perdre l’objectiu principal, que era que la gent ens veiés, però va ser un èxit igualment. No hi va haver cap problema: ni pèrdues de material, ni baralles. Hi havia un clima extremadament civilitzat. I ara això ho hem de valorar. A veure si ho podem repetir l’any que ve, o fer colònies en anglès o un viatge a Londres amb els altres grups.

Teniu xarxes socials per anunciar a l’estranger el projecte? 
La nostra plataforma principal per anunciar-nos és la pàgina web. Com que forma part del Departament d’educació de l’Empordà, té força difusió. També tenim el Google+, però el que no tenim és un canal de You Tube només d’English Time. Però això porta molta feina, de moment.

Aquest any només 2n A fa l'English Time. L'any que ve ho faran també 2n B i 2n C, o seguireu fent proves? 
La intenció del projecte sempre ha sigut que ho faci tothom, tot el 2n d'ESO. El problema és que es necessiten molts professors perquè els dijous perquè ho puguin fer tots els grups de 2n. Cal que a totes les hores que hi ha aquell dia hi hagi un professor que parli anglès, que es pugui parlar anglès almenys tres hores seguides, perquè si no no hi ha immersió lingüística. Per això enguany només ho hem fet a 2n A, perquè el seu horari compleix aquests requisits.

I si aquest any només s'ha fet a 2n d'ESO, l'any que ve ho farien 3r i 4t, també? 
Això seria fantàstic, però s'hi hauria de posar molt d'esforç, formar tots els professors del centre perquè ho puguin fer.

Creus que els alumnes han millorat el seu nivell d'anglès amb l'English Time?  
La comprensió escrita no ha millorat, però veiem que ha millorat molt la comprensió oral.

Quina valoració fas de l'English Time? Quina nota li posaries? 
Ara mateix estic molt contenta, perquè s'han complert tots els requisits que ens hem proposat. De nota, li posaria un 8. Com a molt comptàvem ser quatre centres, i en som set. La Masterclass no sabíem si la podríem fer, i ha tingut molt d'èxit. Tots els centres estan molts contents, ho fan amb il·lusió, i s'ha complert l'objectiu principal, que era perdre la por de parlar anglès.

Tito Barba (2n ESO)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada