Mercè Cuartiella (Barcelona, 1964) resideix a Figueres des de fa més de vint-i-cinc anys. Ha publicat novel·la, conte i teatre i es dedica professionalment al món cultural. Recentment ha guanyat el premi Mercè Rodoreda de contes amb l'obra Gent que tu coneixes.
Què la va impulsar a començar a escriure? És / era una aficionada a la
lectura?
De fet, he escrit des de sempre; la meva primera novel·la, de 72 pàgines
manuscrites, la vaig acabar amb 12 anys. La primera llibreta que recordo haver
tingut expressament per escriure històries me la va comprar el meu pare durant
unes vacances quan tenia 8 anys. Sempre he estat una gran aficionada a la
lectura, de fet, sempre estic llegint un llibre, quan n’acabo un en començo un
altre i no em sé estar sense tenir un llibre encetat. Penso que Ia lectura és
essencial no només per a la nostra formació sinó per al nostre creixement com a
persones: ens fa millors, més savis, més tolerants, més oberts, amb més
capacitat d’entendre el món divers i multiforme en què vivim. A més, penso que és
imprescindible, per ser escriptor, ser primer un bon lector. Sense lectures no
es pot escriure.
Per què va decidir publicar el seu primer llibre? Va tenir acceptació a la
primera editorial a la qual el va presentar?
Publicar és sempre difícil. Jo escric per expressar-me però, un cop acabada
l’obra neix la necessitat de comunicar-se amb els lectors i això només es pot
fer a través de l’edició. Quan s’és un autor novell és difícil obrir-se pas en
aquest món, que una editorial aposti per l’obra d’un desconegut. En el meu cas,
la meva primera novel·la es va publicar perquè va guanyar un Premi literari que
implicava l’edició. Els Premis literaris són una sortida per als autors
desconeguts i és més probable aconseguir publicar d’aquesta manera que que una
editorial s’atreveixi a publicar l’obra d’algú que no ha publicat mai.
Quan escriu és perquè ha tingut alguna idea i vol plasmar-la al paper? És a
dir, primer fa una “anàlisi” dels personatges i els crea, o bé es planta davant
del full o de l’ordinador i deixa volar la imaginació i el talent?
Jo començo a escriure perquè vull reflexionar sobre alguna idea (la
incomunicació, la necessitat d’encaixar, el pas del temps...) i el primer que
faig és pensar quins personatges em convenen per parlar d’aquest tema i quina
relació tindran. A partir d’aquí, faig que la història hi creixi al damunt,
estigui al seu servei o sigui que, quan el començo, no sé mai com acabarà;
prefereixo que el relat i els personatges vagin desenvolupant-se, que trobin el
seu camí, descobreixin el final ells sols. Això m’obliga a una important tasca
de reescriptura, perquè de vegades els protagonistes comencen d’una manera i
evolucionen cap a llocs insospitats; llavors cal revisar i donar coherència a
la totalitat del text. Penso que el més important, a l’hora d’escriure
qualsevol mena d’obra, és tenir alguna cosa a dir; és bàsic que allò sobre el
que reflexionem ens interpel·li personalment. Amb una mica de tècnica es pot
escriure qualsevol història, però només són aquelles que ens diuen alguna cosa
les que ens impressionen.
Amb quines qualitats es definiria? Què fa que la seva obra sigui diferent?
Com a qualitats, penso que el meu punt fort és la constància i
l’entusiasme. Treballo la història tant com calgui, no em fa mandra, en absolut,
escriure i reescriure fins que la novel·la acaba sent una d’aquelles que
m’agradaria llegir si l’hagués escrit algú altre. Penso que el que fa la meva
obra diferent és l’aprofundiment en personatges quotidians, absolutament
normals (dependents, cambrers, oficinistes...) gent que podríem ser nosaltres
mateixos o algun dels nostres veïns. Aquests personatges absolutament normals
viuen històries també quotidianes però aquestes històries els fan créixer,
evolucionar, plantejar-se la vida i això els dota de la mateixa grandesa que
als gran personatges literaris. Personalment, detesto els personatges massa
perfectes, talentosos, guapos, sensibles o amb diners. Trobo que la perfecció
és molt avorrida, m’agrada la gent imperfecte i així són els meus personatges.
Els premis amb què ha sigut guardonada (Premi
de novel·la curta Ciudad de La Laguna, 1999. Premi Carlota de Mena, 2005. Premi
Llibreter de narrativa, 2012. Premi Mercè Rodoreda de contes i narracions 2014)
li han donat fortalesa per seguir avançant i no deixar d’escriure?
Per descomptat. Els premis t’esperonen i et confirmen que
el que fas té un eco en l’altra gent, que agrada més enllà del teu cercle
familiar o d’amistats. També comporten, en general, la publicació, cosa gens
menyspreable tenint en compte la dificultat d’editar. Per últim, com més
importància tenen els premis, més repercussió té l’obra als mitjans i el seu
ressò la beneficia. Això, més enllà d’una satisfacció personal, obre algunes
portes en el món editorial: com més conegut s’és, més facilitat hi ha perquè el
manuscrit sigui tingut en compte per editorials més importants, que solen tenir
una millor distribució i més accés als mitjans.
Què la va impulsar a escriure Gent que tu coneixes?
He escrit relats des de sempre; el gènere del conte curt em sembla molt
interessant, és com una mena de canó de llum que il·lumina un tros de vida, que
posa el focus sobre una petita parcel·la de realitat. A Gent que tu coneixes m’interessava explorar la vida quotidiana de
personatges propers que, fet i fet, experimenten el mateix que els grans
personatges de la literatura universal: volem que ens estimin siguem Madame
Bovary o el mecànic del taller o ens fa por envellir i el pas del temps siguem
Dorian Gray o la caixera del supermercat: la gamma de sentiments humans és, en
definitiva, molt poc variada, encara que ens sentim únics davant les nostres
pròpies vivències.
Quines qualitats creu que van fer que Gent que tu coneixes guanyés el
Premi Mercè Rodoreda de contes i narracions?
Penso que Gent que tu coneixes és
un recull molt equilibrat; en ell podem trobar personatges diferents,
situacions diferents, resolucions diferents, sempre dins d’un estil molt
característic. Els relats són de vegades tràgics, amb circumstàncies que els
personatges han d’afrontar, que els faran canviar i que no els permetran tornar
a ser els mateixos; altres vegades, els relats destil·len un humor àcid, una
visió irònica sobre personatges i situacions que ens fan somriure; per últim,
un tercer conjunt de relats ens parla de personatges en situacions quotidianes
que els cal resoldre. En aquest procés, aprendran alguna cosa de la vida,
reflexionaran o es sorprendran.
Què va ser el primer que va pensar quan es va assabentar que el Premi Mercè
Rodoreda de contes i narracions era seu?
Va ser una gran alegria, lògicament. Quan et presentes a un premi sempre ho
fas perquè creus que tens alguna oportunitat però, al mateix temps, saps que
has de competir amb altres autors que també estan convençuts de la seva obra.
Quan saps que el jurat t’ha escollit a tu, experimentes una gran satisfacció,
no només per aquesta vegada en què els coses han sortit bé, sinó també per les
altres vegades on no has aconseguit reeixir; un èxit justifica tots els
fracassos.
Dels llibres que ha escrit, podria escollir-ne un de preferit, el que per
vostè destaca per sobre dels altres?
Això és com preguntar-li a una mare quin és el seu fill preferit. Crec que
cada llibre té les seves qualitats i que tots són diferents.
Té algun llibre entre mans? Una futura publicació?
Estic preparant una nova novel·la, però encara està a les beceroles; li
queda un llarg camí per recórrer o sigui que haurem d’esperar una mica per
parlar-ne.
Pel que hem pogut veure, no s’ha dedicat exclusivament a escriure.
La seva carrera professional també l’ha dut a col·laborar en premsa i revistes
especialitzades, a publicar estudis, a fer de guionista i també de presentadora
televisiva, entre d’altres. És l’escriptura el que més li agrada?
Sens dubte, sí. Sempre he treballat al món cultural i he
après molt de totes les experiències en les que he participat; també m’he
divertit, que és essencial a l’hora de treballar a gust. Però el que més
m’interessa, sense cap mena de dubte, és escriure, potser perquè escriure em fa
tremendament feliç.
Una última pregunta. Nosaltres som alumnes de l'assignatura de literatura universal. Quina obra creu que hauríem de llegir dins el programa de lectures d'aquesta matèria?
Jo us faria dues recomanacions: La campana de vidre, de Sylvia Plath, i Els papers pòstums del Club Pickwick, de Charles Dickens.
Mar Granés i Elena Melendre (1r BAT)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada