dijous, 28 de maig del 2015

L'experiència dels Regals de lectura

Al llarg del curs escolar 2014-2015, s'ha dut a terme el projecte "Regals de lectura". Aquest consisteix que un grup d'adolescents del nostre centre vagin voluntàriament a llegir a dues escoles de la ciutat: el Salvador Dalí i l'Anicet de Pagès. Hi ha diversos grups, repartits al llarg dels cicles del col·legi en qüestió. Cada parella s'encarrega d'oferir material literari a l'aula que de bon començament els va ser assignada.
Puc dir que estic ben orgullosa d'haver format part d'aquesta unió d'estudiants.
Partim de la base que no tothom és capaç d'estar-se durant un temps determinat amb complets desconeguts, i menys encara haver-los de parlar. Ara fem memòria i recordem que són nens: per tant, a vegades és difícil fer les coses de manera que a ells els agradi. Si parlar amb un conegut durant cinc minuts ja pot aconseguir atabalar-nos, tinguem en compte com és el fet d'haver de passar-te part d'alguna tarda sent l'entreteniment de les criatures.
És un xou en directe. No està de més preparar-te un parell de temes de conversa per si encara queden amb ganes de més, en acabar de llegir els textos i fer-los preguntes sobre les lectures. Un cop acabat el nostre pla A, llegir, potser ni tan sols cal donar a conèixer el B i el C, ja que possiblement siguin ells els que et van guiant a poc a poc. Aquí és quan comença la ronda de preguntes. Principalment, et fan saber les seves preocupacions sobre el fet que "tornarem a ser els petits en un entorn de persones d'edat més avançada", el qual tots hem patit; i a continuació et fan preguntes d'aquesta temàtica. No en poden faltar d'altres més personals típiques de l'edat, que, sent sincers, es fan per xafarderia.
De mica en mica, acabes acostumant-te a veure'ls i a conversar amb ells. No només a les sessions que et pertoquen, sinó fora del centre. No deixen de ser nens, i, com és costum, saluden a tota mena de conegut pel carrer. Sincerament, aquí pecàvem tots dos bàndols: tant ells com jo. Ells em cridaven des de la distància, i jo els preguntava sobre la classe i altres temes.
La meva experiència ha sigut molt gratificant. Encara recordo el primer cop que vam anar-hi el meu company i jo. Estàvem neguitosos rere la porta, a punt d'endinsar-nos a "vés a saber on". "Qui em manarà a mi fer aquestes coses?", vaig pensar abans de picar a la porta. No podia deixar de rumiar si els agradaria la nostra manera de dur la tarda. Per sort nostra, sí.
Personalment, penso que si ens hem d'estar veient durant aproximadament una hora, millor estar-s'hi amb un somriure; per tant em limitava a fer comentaris amb el meu humor característic. Em van sorprendre en diverses ocasions: quan preguntàvem la seva opinió sobre un aspecte de la lectura, ens contestaven coses molt interessants. Aquesta n'és una altra: no ens agradava quedar-nos amb el típic "Us ha agradat?". Segons nosaltres, aquesta pregunta es quedava massa curta.
En conclusió, han sigut unes tardes meravelloses. Recomano fer-ho a tothom.

Sílvia Ayala (3r D)

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada